5 smarte måder at spare penge på og gøre dit kontor mere produktivt på

Image Source: FreeImages‍

Hvis du er leder af et lille kontor eller et andet arbejdsmiljø med begrænsede ressourcer og økonomisk frihed, ved du, hvor svært det kan være at balancere det hele. Du ved måske også allerede, at der er måder at forbedre produktiviteten, reducere omkostningerne og spare penge på i det lange løb. Men hvor skal du begynde? Det kan virke som om, at der er mange ting, der skal ordnes på én gang, men gå ikke i panik: Der findes masser af enkle løsninger, som kan have stor betydning for din virksomheds budget og ressourcer. Hvis dit kontorlokale ligner de fleste arbejdspladser i dag, er der sikkert nogle områder, hvor du kan forbedre produktiviteten og reducere udgifterne ved at fjerne spildte processer og strømline andre. Disse 5 tips vil hjælpe dig med at komme i gang på den rigtige vej til omkostningseffektive besparelser for din virksomhed.

Skift til digital kommunikation

Hvis din virksomhed bruger meget papir, og du betaler for papir, toner og printomkostninger, kan du spare mange penge ved at skifte til digitale kommunikationsmetoder. Det omfatter ting som e-mail i stedet for papirbaseret kommunikation eller online samarbejdssoftware som Basecamp, der erstatter behovet for at rejse til møder, eller videokonferencer, som eliminerer behovet for at rejse overhovedet. Selv noget så simpelt som online-samarbejdssoftware eller en online-kalender kan reducere den mængde papir, som medarbejderne bruger, og hjælpe dig med at eliminere udskrivningsomkostningerne.

Tilføj digitalt samarbejde

Der er mange måder, hvorpå du kan integrere digitalt samarbejde i dit kontor. Det kan f.eks. være ting som at bruge en onlinekalender til at lade medarbejderne vide, hvad der foregår, give dem adgang til filer eller endda give dem mulighed for at komme med forslag til forbedringer eller nye processer eller stemme om idéer. Du kan også bruge samarbejdsværktøjer til brainstorming-sessioner. Hvis du har medarbejdere eller entreprenører, der arbejder eksternt, kan det være meget nyttigt at bruge værktøjer, der lader dem dele deres skærme med teamet. Du kan også bruge disse værktøjer til at samarbejde og chatte online.

Automatiser arbejdsgange

Hvis du har mange manuelle opgaver, der gentages, og som kræver menneskelig handling, kan du overveje at automatisere dem. Det kan gælde alt fra menneskelige ressourcer, som f.eks. ansættelse og onboarding af nye medarbejdere, eller kundeserviceproblemer til regnskabsfunktioner som f.eks. oprettelse af udgiftsrapporter. Hvis du kan digitalisere dele af din arbejdsgang og integrere dem med eksisterende software eller tjenester, kan du fjerne behovet for manuelt arbejde eller i det mindste reducere det betydeligt.

Udnyt fordelene ved fjernarbejdere

Hvis du har meget arbejde, der ikke kræver fysisk tilstedeværelse, kan du overveje at ansætte fjernarbejdere, der kan arbejde fra et hvilket som helst sted. Dette kan i høj grad udvide antallet af personer, du kan ansætte, og de typer af færdigheder, du har til rådighed. Du kan også overveje at ansætte entreprenører, der kan arbejde på afstand, til specifikke projekter, der kræver specifikke færdigheder og ekspertise, men som ikke kræver en fuldtidsansat medarbejder.

Tilføj grønne områder

Hvis du har et lille kontorlokale, kan du tilføje noget grønt for at forbedre luftkvaliteten og skabe en æstetik, som medarbejderne vil nyde. Det har vist sig at have planter på kontoret forøger produktiviteten og reducerer antallet af sygedage. Der er endda undersøgelser, der viser, at det reducerer stress at have planter på kontoret. Grønne planter, som f.eks. edderkopplanten, er nemme at passe, så du har mindre at bekymre dig om.

Resumé

Hvis du skal ansætte nye medarbejdere, skal du måske se på en masse ansøgninger. Det kan være svært for arbejdsgiverne at sortere dem alle sammen i tide, og det kan være svært for kandidaterne at vide, hvordan de skal skille sig ud. Hvis du har ressourcerne til det, kan du lægge dit stillingsopslag ud på et specialiseret jobforum, f.eks. TalentWalk, hvor kandidater kan uploade deres CV direkte til dit stillingsopslag, så du ikke behøver at vade gennem bunker af papiransøgninger. Du kan endda sortere dem efter erfaringsniveau og færdigheder, hvilket gør det lettere for dig at finde den rette person til jobbet. Hvis du søger et job, skal du sørge for, at dit cv taler til den person, der læser det. Sørg for, at dine kontaktoplysninger er opdaterede, at du fremhæver dine kompetencer og erfaringer, der passer til jobbet, og at du følger virksomhedens ansøgningsproces. Disse tips kan hjælpe dig med at få foden inden for døren og øge dine chancer for at blive ansat.